Sunday, June 10, 2007

Ben ik toch niet de enige

We kregen van de gemeente een keurige brief met de mededeling dat onze paspoorten binnenkort verlopen. Zelf houden we dat ook in de gaten, maar dat Burgerzaken je hierover een seintje geeft, is toch een aangename verrassing.

In twee ploegen gaan we naar de vakfotograaf voor de obligate pasfoto’s. Iedere keer weer een regelrechte ramp. De foto’s moeten aan zulke zware eisen voldoen, dat je ongeveer tien minuten bezig bent om je hoofd in de juiste positie te krijgen. Iets wat het resultaat niet echt ten goede komt. Zowel M als ik kijken allebei als een verschrikte vogel de lens in. Voor mij overigens geen onbekend verschijnsel, maar voor onze altijd-vrolijk-lachende-kom-maar-op-met-die-camera M absoluut wel. Maar goed ik vind het allang best. Hoe vaak kijk je nou in je paspoort en de heer of dame van Immigratie zal het meer dan waarschijnlijk ook een rotzorg zijn.

Al met al zijn we zo’n half uur bezig en vlug willen we weer naar huis, want je hebt natuurlijk wel wat beters te doen dan op een drukke zaterdag door het winkelcentrum te sjokken. Gauw mijn parkeerkaart in de automaat geduwd. En jahoor, daar gebeurt het me weer. Ik heb er een gave voor: 32 minuten kosten 1 euro (ja Amsterdammers onder jullie, ik weet het dat is voor jullie natuurlijk een schijntje, maar het gaat me om het principe). Voor ieder half uur, betaal je hier 50 cent. Op zich kan ik die 50 cent heus wel betalen, maar ik baal er gewoon van dat ik nu voor 2 minuten 50 cent moet betalen. Waar is de gedachte dat je betaalt voor wat je afneemt?

Gisteravond kijken R en ik naar het journaal. Ik val bijna van de bank van het lachen als een van de nieuwsitems gaat over betaald parkeren. Blijkbaar zijn er meer mensen die zich eraan ergeren en ook CDA en PvdA vinden dat er voortaan per minuut moet worden betaald voor het parkeren. Geweldig, kom ik eindelijk eens van die rottige 1 en 2 eurocenten af!

City Hall sent us a letter that our passports are soon going to expire. Although we already knew, this letter was a pleasant surprise.

In two shifts we go to a local photography shop to get the standard passport photographs. Definitely not one of my favorite things to do. The pictures have so many requirements, it takes like ten minutes to get your head in the right position. And that shows on the picture. Both M and I are looking like two scared little birds. For me nothing new under the sun, but for ever-so-happy-bring-on-that-camera little M it sure is. But hey I don’t care. How often do you get out your passport to admire your picture and for sure the guy or gal from Immigration couldn’t care less.


It takes us about half an hour to take care of business and we like to go home soon, because we can think of nicer things to do than walking through a very crowded shopping mall on a Saturday morning. I get out my ticket and put it in the machine. And sure, this always happens to me. It must be some kind of gift: parking time 32 minutes amount 1 euro (I know you city slickers are laughing now about the amount, but it’s the principle that gets me worked up here). For every half hour you pay 50 cents. And sure 50 cents is no big deal, I can cough that up no big deal. It just bothers me that I have to pay 50 cents for those single 2 minutes. Where’s the thought of paying for what you get?

Last night R and I are watching the news. I’m almost rolling on the floor laughing when one of the news items is about parking fees. Evidently it bothers more people and also the two governing parties CDA and PvdA agree. People should pay their parking fees per minute in the future. Fantastic, finally a way of getting rid of those pesky 1 and 2 eurocents!

No comments: