Sunday, October 14, 2007

Cheese Cake


Toen ik gisteren over die heerlijke vla bezig was, moest ik ook ineens weer denken aan al die Amerikaanse heerlijkheden die we nu moeten missen.

De tongstrelende smaken ijs van Breyers bijvoorbeeld [cookies & cream was mijn absolute favoriet] en de heerlijke bananen pudding van Ryans [restaurant waar ik eigenlijk alleen maar wilde eten vanwege hun zeer uitgebreide dessert buffet] en de zalige taarten niet te vergeten. Volgende maand gaan we de pompoen taart [traditioneel dessert tijdens Thanksgiving] natuurlijk weer enorm missen.

Na al dat gemijmer, moest ik vanochtend echt iets bakken [en het feit dat we bezoek kregen vandaag, hielp ook een handje mee]. Gelukkig heb ik voor dit soort impulsen altijd wel iets op voorraad, dus gleed er vanochtend rond een uur of acht een lekker simpele cheese cake de oven in.

Een Amerikaanse cheese cake met een klein Nederlands accentje. Alle Graham crackers [hìer niet verkocht] zijn inmiddels op, dus heb ik de bodem maar van speculaas gemaakt (dáár niet verkocht :p]. Een prima alternatief, want ik heb net al mijn tweede stuk op van vandaag ;-)

Ik weet het,ik ben een verschrikkelijke zoetekauw, erg hè =)


For the Dutch readers only, I’d like to share my dear friend S’s recipe. You American readers all have your own, very old and secret family recipes ;-)


3 pakjes Philadelphia cream cheese van 150 gram
3 eieren
1 theelepel vanille extract
15 speculaasjes
50 gram (room)boter
blik vlaaivulling kersen (of andere smaak)

Laat de cream cheese op kamer temperatuur komen (moet echt zacht zijn). Stop de speculaasjes in een zak en verkruimel ze (met een deegroller werkt heel goed). Smelt de boter in een pannetje. Gooi de speculaaskruimels erbij. Roer het geheel door en stort het in een springvorm. Druk aan over de bodem met een lepel. Zet de springvorm of in de koelkast of 5 minuten in een voorverwarmde oven (160 graden) om de bodem hard te laten worden. Mix de eieren, vanille extract en de cream cheese met de mixer tot een glad mengsel. Stort over de bodem in de taartvorm. 25 Minuten in de voorverwarmde oven. Daarna minstens 25 minuten af laten koelen. Vlaaivulling erover verdelen en smullen maar (ik zet hem zelf altijd nog even in de koelkast, snijdt dan wat makkelijker).

When I was thinking about the custard dessert yesterday I was also reminiscing about all the delicious American desserts we are missing now.

The mouthwatering ice cream flavors from Breyers [cookies & cream was my absolute favorite], the delicious banana pudding from Ryans [I actually only wanted to eat there, because of their dessert bar] and what about all those yummy pies. Next month we’re really gonna miss out on the pumpkin pies.

After all that reminiscing I just had to bake something this morning [the fact we were having company today also added to that urge]. Lucky I always have stuff in store, so this morning around eight a nice and simple cheese cake entered the oven.

An American cheese cake with a Dutch twist. I didn’t have any Graham crackers left [not sold 'here'], so instead I made the crust from ‘speculaas’ [not sold 'there' :p]. A very nice alternative, I just finished my second serving of the day ;-).

I know I have a sweet tooth, well actually I have a mouth full of them =)

2 comments:

Love Laugh Live said...

I like the speculaas idea! I would use Maria Biscuit in NL, but added some extra sugar. Look around for canned pumpkin, you never know!

wbg said...

Ooooh, wat ziet dat er weer heerlijk uit!
Iedere keer als wij in Amerika komen heeft mijn zwager een cheesecake voor ons gemaakt, zooooo zalig!
Ik ga dat recept van jou zeker een keer proberen!