Wednesday, July 4, 2007

Alabama rain

Soms ruik of proef je iets en komt er ineens een oude herinnering boven drijven. Laatst at ik sinds jaren weer eens zo’n roze perensnoepje (wist niet eens dat ze nog bestonden) en ‘poef’ ineens was ik weer terug in het huis waar ik geboren ben en de eerste 6 jaar van mijn leven heb gewoond. Die smaak is onlosmakelijk gekoppeld aan die tijd (ruim dertig jaar geleden).

Vandaag heb ik ook zo’n ‘flashback’. Fijne herinneringen komen terug, niet door smaak of geur, maar door keiharde onweersbuien. Dat het in Nederland veel regent is wel bekend (helaas wel), maar dat het met de kracht van die regenbuien vaak wel meevalt, viel ons pas op toen we naar Alabama verhuisden. Daar regent het misschien iets minder vaak dan hier, maar ALS het regent weet je niet wat je meemaakt. Zo ontzettend HARD. Binnen vijf minuten staan de straten blank en stromen de afvoerputten over. Tegen zulke buien is zelfs de snelste stand van je ruitenwissers niet opgewassen. Het enige wat je dan kan doen is de auto langs de kant van de weg zetten en de bui maar uitzitten.

Sinds vannacht hebben we dit soort gigantische buien ook hier. Een aantal plekken in het dorp heeft grote wateroverlast en in de ondergrondse garage van vrienden een paar straten verderop kan je zwemmen (oh nee jullie hebben gelukkig een nieuwe pomp hè E). Wij hebben nergens last van. Misschien Jester een beetje, want die wordt wat minder vaak uitgelaten. Sterker nog, ik zit met een enorme grijns op mijn gezicht naar buiten te kijken en te genieten van dit ‘Alabama rain’ moment.


Sometimes after smelling or tasting something you get these flashbacks. The other day I was eating this oldfashioned candy, shaped like a peardrop (didn’t even know they existed anymore) and ‘poof’ I went back in time to the house I was born in and lived the first six years of my life. For me this flavor is simply attached to the memories of those days (some thirty years ago).

Today I'm having another flashback. Happy memories come back to me, not through smell or taste, but through these enormous downpours. We all know (unfortunately) how often it can rain in The Netherlands. But usually these rainfalls aren’t very heavy. By far not as heavy as the Alabama thunderstorms. We got our first introduction to this phenomenon on the day of our arrival and boy we were flabbergasted. Within 5 minutes the roads were flooded and drainage pipes couldn’t handle the amount of water either. Windshield wipers couldn’t move fast enough to give a good vision, so the only thing to do was pull over, stop and just wait it out.

As of tonight we’re having these tremendous thunderstorms here too. A few places in town are flooded. And in the underground garage of friends a few blocks down from us, you can go for a swim (hope that new pump is really doing the job this time around E!). The rain doesn’t bother us. Maybe Jester a bit, since he’s not getting the usual amount of walks today. On the contrary, I just look out the window with a huge smile on my face. Enjoying this ‘Alabama rain’ moment.



2 comments:

Francine said...

Gossie, wat heeft het geonweerd he? Ik ben eigenlijk nooit bang voor onweer, maar dit was wel wat veel van het goede.

En perensnoepjes. Ja, jeetje. Toch eens kijken of ik ze ergens kan vinden... misschien bij Jamin of de Hema.

wbg said...

hihihi, tenminste 1 persoon die van dit weer geniet........